Att fixa tävlingar är populärt och kan vara ett smart drag då kampanjer ofta skapar ett stort engagemang. Detta gör ju att räckvidden för inlägget ökar vilket i sin tur kan bättra på er försäljning och varumärkeskännedom. Men vet du vilka regler som gäller för tävlingar på sociala medier?
En hel del företag ordnar då och då tävlingar som strider mot lagar eller mot plattformarnas egna regler. Detta är inte så konstigt då det inte är helt lätt att ha koll på allt som UF-företagare, särskilt inte då även en del ”riktiga” företag ibland gör fel.
Före januari 2019 var tex. alla tvungna att att ha ett särskilt tillstånd för att ordna tävlingar som bara gick ut på att kommentera, gilla eller dela ett inlägg. Detta berodde på att tävlingen avgjordes på grundval av slumpen och därför sågs som ett lotteri. Men vad gäller nu undrar du säkert?
Lagar
Numera behöver man inte ha tillstånd för de flesta tävlingar om priset lottas ut. Men det är smart att inte fixa tävlingar där det finns pengar eller ett stort ”värde” i vinstpotten. I vissa fall kan du då behöva lämna kontrolluppgift till Skatteverket och även betala arbetsgivaravgifter.
Tävlingsvinster är endast skattefria om de består av saker, presentkort (som inte kan lösas in mot kontanter) eller resor till ett maxvärde på 1 400 kronor (år 2023).
Eftersom de flesta UF-företag ”bara” brukar lotta ut sin vara eller tjänst som ofta inte är så dyr så kanske du tänker att allt är lugnt? Men riktigt så enkelt är det inte då olika plattformar har sina egna lite ”snåriga” användarvillkor. Dessutom måste ni följa marknadsföringslagen.
Marknadsföringslagen
När ni ordnar en tävling för att nå ut måste det tydligt framgå att tävlingen har ett marknadsföringssyfte. Vidare behöver ni till exempel även tänka på att den inte får:
- vara vilseledande
- upplevas som aggressiv
- vara diskriminerande, kränkande eller stötande
- uppfattas som en kopia av ett befintligt varumärke
- uppmuntra till olämpligt beteende
- påstå något som saknar bevis tex. att er vara är bättre än något annat märke (om ni inte kan verifiera detta)
Läs därför in dig noga på marknadsföringslagen innan du publicerar er tävling.
Plattformens mål är såklart att tjäna pengar och att ni främst ska betala för marknadsföring. Detta är troligen orsaken till att det inte är tillåtet att uppmana någon att delta i en tävling genom att:
- dela på sin tidslinje
- dela på någon väns tidslinje
- tagga vänner i inlägget
- tagga sig själv i ett foto som personen inte finns med på
Så om du kör en tävling på FB kolla att du följer både dessa anvisningar, FB:s övriga regler och såklart marknadsföringslagen:
- Er tävling måste innehålla information om att den inte på något sätt är sponsrad, stödd eller administrerad av eller knuten till Facebook
- Det måste tydligt framgå att det är ditt UF-företag som är värd för tävlingen
- Ge information om start- samt slutdatum för tävlingen (inklusive tidszon)
- Informera om vilka deltagarbegränsningar som finns tex ålder och hemvist (er stad, hela Sverige eller var som helst i världen)
- Ange hur och vid vilket datum ni kommer att välja vinnaren
- Informera om när du kommer presentera vinnaren samt hur och när vinnaren kommer få sitt pris
- Tänka på att meddela om det tillkommer beskattning på vinsten
- Berätta om mottagaren är ansvarig för leveransen dvs. fraktkostnader eller hämtning.
- informera om att varje deltagare måste ha en fullständig version av Facebook och även följer de officiella reglerna
För plattformen Instagram är reglerna till viss del lika Facebook:s. Detta är ju inte så konstigt med tanke på att Instagram numera har samma ägare. Här är det inte tillåtet att:
ordna en tävling som uppmuntrar någon att tagga sig själv i ett foto som hen inte är med på.
För att följa marknadsföringslagen och Instagrams regler måste en tävling på denna plattform även:
- Informera om att er tävling inte är sponsrad, stödd, administrerad eller knuten till Instagram
- tydligt framgå att det är ditt UF-företag som är värd för tävlingen
- ge information om start- samt slutdatum för tävlingen
- informera om vilka deltagarbegränsningar som finns tex ålder och hemvist (er stad, hela Sverige eller var som helst i världen)
- ange hur och vilket datum ni kommer att välja ut vinnaren
- Informera om när du kommer presentera vinnaren samt hur och när hen kommer få sitt pris
- berätta om mottagaren är ansvarig för leveransen dvs. fraktkostnader eller hämtning.
- tänka på att meddela om det tillkommer beskattning på vinsten
- informera om att varje deltagare måste ha en fullständig version av Instagram och även följa de officiella reglerna
Än så länge finns det inget uttryckligt förbud för lajks och delningar under Instagrams kampanjriktlinjer. Men tänk på att hålla dig uppdaterad på plattformsreglerna eftersom de plötsligt kan ändras.
Här kan du läsa mer om både Instagrams och Facebooks nuvarande tävlingsvillkor.
Exempel på inlägg
Nedan ser du ett exempel på en fiktiv tävling där marknadsföringslagen och plattformens regler följs. Som du märker är det en hel massa information vilket gör att inlägget kanske inte blir så lockande. Det är därför vanligt att företag istället ber de tävlande läsa de fullständiga tävlingsvillkoren på en annan plattform:
- via en länk till deras webbsida som tex. Netonnet eller Mekonomen
- genom att lägga in en tillfällig länk till denna i bion på tex.Instagram
Linkedin och andra plattformar
På Linkedin som är ett yrkesnätverk är det inte vanligt med tävlingar som på Facebook och Instagram. Här berättar man möjligen om en tävling i andra kanaler i slutet av ett inlägg av värde som ett litet ps. Men detta är mycket mycket ovanligt.
För andra plattformar som TikTok, Whatsup, Snapchat osv. måste ni såklart kolla in respektive kanals användarvillkor. Men en gemensam regel som gäller är att ni aldrig får skicka reklam inkluderat inbjudningar till tävlingar till folk som inte bett om detta. Detta gäller såklart även ifall ni skulle skicka inbjudan via sms eller mail. Så kolla in marknadsföringslagen noga så att ni inte råkar göra något som strider mot lagen
Tävlingar och GDPR
Eftersom tävlingar innebär att ni kommer att samla in deltagarnas personuppgifter som tex. namn och andra kontaktuppgifter bör ni också se upp. Enligt lagen GDPR måste ni fast personen frivilligt deltagit i tävlingen tydligt informera om vad dessa personuppgifter ska användas till och hur deltagaren kan ”radera” denna information om hen skulle vilja.
Varför ordna en tävling?
Innan ni drar igång en tävling behöver du också klura ut ditt varför. Kör du en tävling för att tex. öka varumärkeskännedomen, få fler följare, lajks eller ska den locka till köp? Det kan också vara smart att fråga dina följare om de tycker det är en bra idé med en tävling i tex. stories. Om de tycker det, så är det bara att köra men om inte varför lägga ner tid?
Tips för tävlingar i sociala medier
- Ta fram en strategi för tävlingen. Vad är ditt mål? Hur många av dina nya följare eller ”lajkare” skall även bli dina kunder?
- Välj typ av tävling tex; #-tävling (be följarna använda en specifik hashtag), kommentera-tävling (uppmana följarna att skriva något speciellt) eller story-tävling (frågesport)
- Välj ett pris som är relaterat till ditt varumärke. Att välja ett pris som en av dina produkter eller ett presentkort hjälper dig att se till att alla som deltar i tävlingen verkligen är intresserade av ditt företag. Detta i sin tur kan leda till merförsäljning.
- Om tävlingen tar mycket tid så bör priset vara av ett högre värde dvs. många varor eller högt värde på presentkortet. Om du däremot lottar ut en av dina varor eller tjänster (som inte kostar så mycket) ska tävlingen inte ta mycket tid att genomföra.
- Ha enkla och tydliga instruktioner. Uppmana inte deltagaren till att göra flera saker som tar lång tid, det kan göra att personen inte tar sig tid att delta.
- Uppmana deltagarna att göra en kul motprestation.
- Samarbeta med andra UF-företag för att erbjuda ett mer lockande prispaket. Då blir tävlingen lite mer spännande och samtidigt kan du fördubbla dina marknadsföringsinsatser, öka räckvidden för tävlingen samt maximera dess framgång.
- Informera om tävlingen på alla dina sociala kanaler och på din hemsida för större spridning
- Var engagerad genom att kommentera och gilla deltagarnas ”bidrag” så skapar du både en relation till dina kunder och kan få en ökad räckvidd på tävlingen.
- Analysera resultatet av din kampanj via dina sociala kanalers statistik och ev. Google analytics för hemsidan. Nådde du din målgrupp? Ledde kampanjen till fler köp? Vad kan du göra för att hålla uppe intresset hos din målgrupp även efter tävlingen osv.?
För att lyckas med tävlingar på sociala medier så bör du alltså alltid följa alla regler. Tänk också på att be någon annan att granska tävlingsinlägget innan det publiceras för att minska risken att få ditt konto avstängd, shadowbanned eller åka på böter. Tävlingar är kul om dina följare gillar tävlingar och ökar engagemanget enormt om du gör dessa på rätt sätt. Lycka till!