Finns ditt UF-företag på sociala medier eller har ni kanske rentav en hemsida? Troligen eftersom detta kan göra att ert varumärke blir mer synligt och stärks. Men då måste era potentiella kunder hitta dit och dessutom veta vad de ska göra där. Därför är det viktig att ni jobbar aktivt med CTA.
Vad är CTA?
CTA är en förkortning för ”call to action”, det vill säga en uppmaning som ska ta besökaren vidare till nästa steg i köpprocessen. Detta kan vara olika typer av knappar på sociala medier eller på er hemsida. Vanliga CTA är till exempel ”gilla”, ”följ” och ”dela” som redan finns inbyggda på de flesta sociala kanaler. Men det kan även vara knappar som ”läs mer”, ”till hemsidan”, ”prenumerera på vårt nyhetsbrev, ”lägg i varukorgen” eller ”till kassan”.
Syftet med CTA
Vad ni än vill att besökaren ska göra, är det viktigt att ni guidar hen att ta detta steg. En besökare ska aldrig behöva fundera över hur hen ska göra för att ta sig vidare. Så fundera först över vad ni vill uppnå.
Vill ni till exempel öka kännedomen om ert UF-företag, då vill ni förmodligen att besökarna skall följa er på era sociala kanaler eller skicka dem till er hemsida. Då är det smart att använda CTA som ”följ ”eller ”till hemsidan”.
Vill ni istället att de ska köpa er vara eller beställa er tjänst? Då är uppmaningar som ”läs mer”, ”till hemsidan”, ”beställ” eller ”lägg i varukorgen” mer kloka CTA.
Vet du föresten om att man på Facebook kan aktivera en knapp för:
- ”boka nu” – tidsbokning för tjänster
- ”läs mer” – där ni skickar dem till hemsidan
- ”köp nu” – där de kan genomföra köp
Det går även att skicka besökare direkt till er webbshop via link-sticker på Instagram. Så använd denna CTA-funktion då och då i era stories.
Det är på er hemsida som ni har allra flest valmöjligheter att skapa effektiva CTA. Om ni skapat en egen hemsida via ett publiceringsverktyg har ni rentav oändliga möjligheter. Om ni istället använt en gratistjänst har ni inte lika stor frihet men kan även där jobba en del med designen.
Design
För att leda era potentiella kunder vidare så måste ni skapa CTA som sticker ut från den omgivande kontexten så mycket som möjligt på er hemsida. Då kommer den bli så mycket lättare att hitta och hamnar i besökarens fokus direkt. Detta kan ni göra genom att:
- se till att knapptexten tydligt förklarar vad som händer när man klickar på den
- använda en distinkt kontrastfärg från er grafiska profil
- använda en avvikande form på er knapp som tredimensionell, fyrkantig eller oval
- placera er CTA strategiskt dvs. där era besökare tros agera. Detta är vanligen högt upp eller i slutet av en beskrivande text samt vid en bild som väcker nyfikenhet
- inte använda allt för många CTA på samma sida då besökaren lätt kan bli förvirrad. Detta gäller speciellt om ni endast har en målgrupp eller säljer en vara.
Kom ihåg att det är viktigt att varje enskild sida på er hemsida har information om hur besökaren ska ta sig vidare till nästa punkt genom olika CTA.
Inspiration
För att få lite idéer och tips på effektiva CTA så kolla in etablerade varumärken eller företag inom din bransch. Några exempel finner ni nedan men kolla gärna upp fler och titta även på några som är mindre bra så kommer du märka skillnaden.
- tjänst som tex. Snacka snyggt
- kläder som NAKD
- smycken tex. Daniel Wellington
- mat som Linas matkasse
- prylar tex. Jotex
Testa olika alternativ
Tänk på att testa olika texter, typsnitt, former och färger på era CTA för att se vilka som går hem bäst hos er målgrupp. Med hjälp av Google kan ni därefter samla in information om vilka CTA som fungerar optimalt. Låt därefter datan bli en vägvisare för vilken tonalitet, färg och form ni ska använda för att optimera er marknadsföring.
CTA som utgår från kunden
Era CTA ska hjälpa till att fånga besökarnas uppmärksamhet men ni vill inte att dessa uppmaningar ska kännas för påträngande och säljande. Ingen vill ju bli bombarderad med massor av KÖP NU överallt på nätet! ”Köp nu”låter ofta lite för påträngande, medan missa inte istället ger en känsla ”FOMO” (fear of missing out) av att det är bråttom.
Använd ibland även mer inbjudande CTA som kontakta oss eller gå med i vår kundklubb för en mjukare framtoning. Genom att använda uttryck utifrån era potentiella kunders perspektiv och behov har ni mycket större chans att lyckas. Era besökare kommer att känna att ni bryr er om dem och vill deras bästa.
CTA på sociala medier
Kom även ihåg att jobba aktivt med call to action på era sociala kanaler som Facebook, Instagram och Linkedin. Att bara lägga ut snygga inlägg genererar ofta inte i någon högre försäljning. Tänk därför ibland på att uppmana besökaren till någon handling så att de kommer vidare till nästa steg. Detta kan ni göra genom att:
- be dem att gilla eller dela era inlägg
- leda dem till er hemsida genom att hänvisa till länken i bion på Instagram
- ställa en fråga som de kan besvara i kommentarsfältet
- uppmana dem att kontakta er om de vill veta mer om er affärsidé eller har någon fråga via DM
- be dem komma till era säljtillfällen som UF-mässor och andra event
- uppmana dem att prenumerera på ert nyhetsbrev
- be dem följa er företagsblogg
- tydligt beskriva hur de kan beställa er vara eller tjänst via DM
- be dem följa företaget på andra sociala medier (än den de hittade er på)
På era sociala kanaler behöver ni dock tänka på 20/80-regeln dvs. 20 procent kan innehålla ”säljiga” CTA medan 80 procent bör vara av annat värde för besökarna. Vill ni föresten få inspiration till olika inlägg? Kolla då in 80 inläggsidéer för sociala medier.
Så varför ska ni använda CTA? Jo, om era besökare inte agerar när de sett era inlägg eller besökt er hemsida har ni bara åstadkommit en enda sak. De vet att ert UF-företag existerar. Men så vill ni inte ha det eller hur? Ni vill få era besökare att agera och behöver därför aktivt använda verkningsfulla CTA. Då kommer ni att förvandla många av era passiva besökare till aktiva betalande kunder.
Du kanske också gillar:
- Stories boostar ditt UF-företag på Instagram!
- 80 inläggsidéer för sociala medier!
- Hur får UF-företagare fler följare på Instagram?