Är du sugen på att växla upp, maxa UF-företagets marknadsföring och pröva på att samarbeta med någon influencer? Smart men du kanske undrar hur man väljer klokt och vilket resultat man kan förvänta sig?
Att jobba tillsammans med rätt influencer kan ge ditt företag en flygande start eller sätta fart på försäljningen rejält när som helst under året. UF-företaget Hand in hand UF är ett härligt exempel på detta då de testade på samarbete med influencern Elin Andersson för några år sedan.
Ett enda Youtube-klipp gjorde att det kom massor av småtjejer till den regionala UF-mässan. Dessa hade såklart Elin som idol och köpte så många varor att lagret nästan tog slut.
Fördelen med influencer marketing
Influencer marketing innebär ju att ”kända” personer marknadsför någons annans brand på sina sociala kanaler.eller blogg. På så sätt når företaget influencerns nätverk direkt vilka dessutom ofta är grymt hängivna följare. Marknadsföringen blir här en slags digital word-of-mouth och en helt naturlig del i flödet.
Visste du att över 80 procent litar på rekommendationer från människor de känner till? Detta betyder att väldigt många av influencerns följare förmodligen kommer att köpa den vara som hen rekommenderar.
Influencer marketing-tips
Att använda influencers som marknadsföringsstrategi blir allt mer vanligt och för de flesta affärsidéer kan detta bli pricken över i som får igång försäljningen på allvar. Tänk bara på Ideal of Sweden som haft en enorm tillväxt för mobilskal med hjälp av just denna strategi. Men vad bör du som UF-företagare tänka på när du väljer influencer?
- det kommer kosta en slant så skriv ett kontrakt om vad som skall gälla ( procent på försäljningen eller engångskostnad)
- välj en influencer som redan använder företagets typ av vara/tjänst så att inläggen blir mer trovärdiga. Om du tex. säljer rese-necessärer så är det smart att välja någon som reser ofta.
- fundera kring vad influencern har för image och om detta går ”hand in hand” med ditt UF-företags värderingar. Om du väljer ”fel” kan det skada företagets brand. Googla därför alltid på hens namn för att vara på den säkra sidan.
- Influencern behöver kännas ”äkta” och producera content av värde som lockar just din/er målgrupp.
- Hen måste såklart engagera sig i sina följare och besvara kommentarer samt helst inte göra ” för många” samarbeten.
Val av influencer
När du väljer influencer måste du även tänka på kostnad i relation till effekten. Om du väljer stora influencers kommer ett samarbete kosta en hel del men då kan du räkna med att samarbetet oftast kommer att ha en professionell karaktär och nå ut till väldigt många även utanför Sveriges gränser. Kanske så många att produktionen inte hinns med?
Om du istället väljer en micro-influencer (upp till 10 000 följare) blir ju kostnaden betydligt lägre och generellt gör dessa inte heller så många samarbeten vilket gör marknadsföringen mer trovärdig. De är även vanligtvis nationella vilket gör att reklamen når ut här i Sverige där du/ni i första hand troligen försöker sälja. Men då behöver företaget såklart ha en Webbshop på plats.
Slutligen finns ju även valet att använda nano-influencers (upp till 1000 följare) vilket kanske är lättare att få igång eftersom du/ni kanske redan har några av dessa i era befintliga nätverk. Kostanden är oftast riktigt prisvärd och dessutom sker ju marknadsföringen i er region vilket ju oftast är där målgruppen initialt är och du kan sälja IRL.
Smarta samarbeten
När du valt ut er influencer så bestäm i förväg syftet med samarbetet. Är det att skapa varumärkeskännedom eller är det att öka er försäljning? Försök även göra en grov skiss på vilken typ av content som du skulle vilja att hen skapar. Men överlåt själva ”skapandet” till influencern som ju faktiskt känner sin målgrupp bäst och vet vad de går igång på. Vanliga CTA är att:
- använda swipe- up-fuktionen i stories för att komma till ditt UF-företags hemsida
- influencern delar en rabattkod och länk till hemsidan i sin caption
- hen lägger till en ”knapp” för köp nu som går direkt till er webbshop på sin blogg
- influencern berättar om er vara eller tjänst och erbjurdande i sin youtube-kanal eller på Tik Tok
Bortglömda influencers?
De flesta UF-företag består av flera UF-elever som förmodligen både har föräldrar, släktingar och vänner. Ni är på ett sätt alla nano-influencers som kan marknadsföra UF-företagets vara eller tjänst. Men gör ni det?
Om verkligen alla medlemmar i UF-företaget delar inlägg eller skapar eget material för sina sociala kanaler gör det en stor skillnad. Om ni även snällt ber familj, släkt och vänner att ibland göra detsamma kommer du förmodligen märka en stor skillnad.
Börja därför alltid med att använda er själva och ert nätverk för att influera andra. Denna marknadsföringsstrategi är ju helt gratis. När detta är på plats och du vill maxa marknadsföringen så tveka inte utan leta upp er optimala influencer.
Kanske har ditt UF-företag fått en tankeställare att först börja influera själva? Men om detta är på plats så är frågan blir det en stor, micro- eller nano-influencer som kommer hjälpa ditt UF-företag till nya höjder?
Du kanske också gillar:
- Varför ska man använda CTA?
- Gratis bilder på fantastiska sajter
- Boozta ditt UF-företag med Stories på Instagram