Har du en riktigt bra affärsidé men saknar beställningar på hemsidan? Då kan felet vara att du inte tänkt på att optimera din webbsida så att folk verkligen hittar dit. Har du hört talas om SEO?

I vårt digitala samhälle är hemsidan navet för de flesta företag. Därför skapar även många UF-företag en webbsida och hoppas att beställningarna automatiskt skall ramla in. Men för många uteblir kunderna eftersom sidan inte är SEO-optimerad och därför ytterst få hittar den. Detta är synd då en fungerande hemsida kan generera stora passiva intäkter.

Vad är SEO?

SEO står för sökmotoroptimering och är en grym möjlighet för ditt UF-företag att synas helt gratis när någon googlar på det du säljer eller söker på något som finns på hemsidan. Men hur fungerar det kanske du undrar? Jo, när en person söker på ett visst ord så letar Google igenom nätet och samlar information för att sen presentera ett så relevant sökresultat som möjligt. Det gäller därför för dig att använda de ord som du vill bli hittad på och optimera din webbsida så att den rankas högt av Google.

SEO

Rankas högt

Du googlar säkert själv och vet att du oftast klickar på de resultat som hamnar högt upp på den allra första sidan. Målet är därför att ditt företag skall komma så högt upp som möjligt, helst på plats 1 – 3 . Om din webbsida är gjord med något publiceringsverktyg tex. WordPress kan du kolla upp hur den ligger till genom att använda  Google analytics och Google search console (ingår i tillägget Site Kit). Om du tycker detta verkar krångligt eller använt en gratistjänst som ibland inte går att synka till dessa verktyg kan du få grundläggande information genom att googla inkognito. Testa så får du se hur hemsidan ligger till! Hamnade sidan längre ner än vad du är van vid?

Detta är i så fall inte så konstigt eftersom sökresultatet individanpassats och grundar sig på många faktorer som tex. vilka sidor du brukar besöka och övrig information Google samlat in om dig. Och jag skulle tro att du ganska ofta besöker din webbsida eller hur? Detta betyder att alla människor får olika sökresultat och det du strävar efter är alltså en genomsnittlig hög position.

När ska man SEO-optimera?

Det allra bästa är om man tänker på SEO direkt när man skapar sin hemsida. Ett smart verktyg under detta steg är tex. Yoast SEO där du under hela bygget får besked om när du gör rätt eller fel enligt Google. Detta är supersmidigt då verktyget även talar om vad du behöver ändra för att få grönt ljus.

Om du redan har en hemsida kan du såklart även förbättra denna med samma verktyg. Ladda då upp tillägget och gå sen in på varje enskild sida för att kolla vad som behöver göras och starta optimeringen. Tänk bara på att inte ändra URL-adressen för de sidor som ditt företag kanske redan rankar bra på. Det går såklart att även göra en viss SEO-optimering utan detta tillägg och mer om detta hittar du under rubrikerna nedan.

Ett tips är att även då och då kolla varje ny enskild sida med tex. Pinberrys SEO-kontroll för att se att den är på topp.

Hur SEO-optimerar man?

Grunden i SEO är att skapa innehåll av värde och följa den struktur som Google gillar och kan läsa. Följande områden tittar sökmotorn extra på:

  • Domännamn
  • Att innehållet är relevant, lättläst och besökarna stannar på sidan
  • Att sökordet finns i URL, rubriker, alt-taggar på bilder, metabeskrivningen, första textstycket och i brödtexten
  • Webbplatskartan
  • Duplicerat innehåll
  • Att sajten är mobilanpassad
  • Att webbsidan laddar snabbt
  • Externa och interna länkar
  • Brutna länkar
SEO

Domännamn

Google undersöker webbsidans domännamn för att försöka förstå vad den handlar om. Det är därför viktigt att du väljer namn mycket noga. Läs gärna inlägget hur väljer man företagsnamn och fundera på om ditt företagsnamn även håller som domännamn. Ibland kan man nämligen behöva lägga till ett sökord till företagsnamnet för att Google skall kunna förstå och tolka domännamnet.

Detta betyder att även fast man har ett genomtänkt namn som tex Bitextilier UF så är ju detta i sig helt oläsbart för sökmotorn. Det säger ingenting om vad som säljs på sidan eller hur? Men genom att lägga till sökordet ”bivax” eller bivaxförpackningar” i domännamnet förstår Google mer om vad sidan handlar om och kan då rankas högre. För UF-företag kan detta alternativ därför ibland vara en smart åtgärd.

Valet av domän spelar även en viss roll. I Sverige rankas .se eller .com högst av Googles sökmotor. Givetvis kan det även gå att ranka på andra mindre kända domäner men det är otroligt mycket svårare.

Innehåll på webbsidan

Förutom att hemsidan behöver vara ett smart uppbyggt digitalt skyltfönster med CTA måste innehållet även vara relevant för läsaren. Du behöver därför klura ut vilket sökord eller sökfras som är rätt för dina respektive sidor på sajten och som har en relativt hög sökvolym. Vad söker folk helt enkelt på när de letar efter just din vara eller tjänst?

Nästan oavsett vad du säljer kommer det finnas kända etablerade företag som redan rankas på de flesta sökord. Därför kan det i många fall vara bättre att använda en sökfras (flera ord). Börja med se efter att det finns en tillräckligt hög sökvolym för de sökord som du tänker dig genom verktygen Google Ads eller Neilpatel. Googla därefter inkognito på sökordet för att se vilka som ligger i topp dvs. under de betalda annonserna som räknas bort. Om det är etablerade företag kan det bli svårt att ranka så pröva dig i så fall fram genom att använda olika sökfraser där konkurrensen ofta är lägre. Detta kan ta lite tid men kommer att vara värt mödan.

Det kan också vara bra kolla upp Google Trends där du får info om hur relevant ett sökord eller sökfras är över tid. Det kan ju vara så att folk just nu använder ett annat sökord för din vara/tjänst än vad de gjorde under den första delen av året.

Utöver startsidan har du säkert sidor som beskriver produkten/tjänsten, företaget, kontaktinformation osv. men tänk även på att lägga till blogginlägg om du vill nå toppen. Där kan du ju till exempel skriva om hela UF-resan och användningsområden för din specifika affärsidé. På så sätt får du med väldigt många olika sökord eller sökfraser som tillsammans kommer leda en mängd potentiella kunder till just din webbsida. Bra eller hur?

Sökord

Förutom att veta vilka sökord eller sökfraser du skall optimera för behöver du även använda dem på specifika platser på sidan. Först och främst måste de finnas med i sidornas URL dvs. i sidornas webbadress. Ordet/frasen måste också vara med i rubriken (H1) och i några av underrubrikerna (H2) samt i första textstycket. Dessutom behöver du även ha med dem i alt-taggarna för bilderna och i metabeskrivningen.

Om du har gjort din hemsida med något publiceringsverktyg och har tillägget Yoast SEO så får du hjälp under hela processen och arbetet kommer att gå snabbt och smidigt. Du kommer då få gröna prickar för de delar som är optimerade men röda för de som du behöver förbättra. Tillägget ger även förslag på hur du skall göra för att varje röd prick ska bli en grön. Bra eller hur!

SEO

Har du istället gjort din hemsida med en gratistjänst som inte tillåter tillägg blir det lite krångligare. Gör då en egen checklista och bocka av alla delar efter hand som du skriver.

För att kolla att du gjort rätt kan du sen ta hjälp av tex. titel och metaoptimeraren. Här fyller du i sidans URL, titel och metabeskrivning (Google väljer ofta första textstycket om du inte kan lägga in detta själv) och får svart på vitt om dessa delar är optimerade. Ett annat verktyg som du kan använda för att kontrollera att du angett H1, H2, metabeskrivning osv. för alla sidor är Screamingfrog. Ladda ner programmet helt gratis, ange din webbadress och kolla sen in om du missat något.

Webbplatskarta

På nya hemsidor saknas ofta externa inkommande länkar vilket gör att Google kan ha svårt att upptäcka den i mängden. Därför är det viktigt att skicka in en webbplatskarta till Google. Detta är helt enkelt en fil som ger information om vad som finns på webbplatsen och hur alla delar förhåller sig till varandra. Google kommer då att läsa den här filen och på så sätt kunna söka igenom webbplatsen på ett smartare sätt.

Duplicerat innehåll

Google gillar inte kopior och filtrerar därför bort sidor som har liknande innehåll. Därför behöver du noga kolla att du inte har samma texter på flera olika sidor. Om du tex. har en samlingssida för alla produkter i olika färger och dessutom enskilda sidor för varje produkt kan sidan förlora länkkraft. Ett smart sätt att kringgå detta är att bara ha korta utdrag med beskrivningar av de olika varorna på samlingssidan.

Duplicerat innehåll kan även komma från andra sajter så se upp. Om du tex. är återförsäljare för en vara och använder den beskrivningen som leverantören skickat med är du troligen illa ute. Skriv istället alltid om produktbeskrivningen med egna ord så kringgår du även detta problem.

Mobilanpassad

Eftersom de flesta nu för tiden surfar mycket från mobilen tittar Google även på att din sida anpassar sig till olika typer av skärmar. Titta därför över om din hemsida är anpassningsbar om du använt någon gratistjänst och om du skapat den med ett publiceringsverktyg verkligen har gjort de anpassningar som du behöver ställa in själv. Om du är osäker hur det ligger till kan du alltid kolla upp din webbsida på MobileTest.me. Där du kan se hur din sida ser ut på flera olika mobiltelefoner och Ipad Mini.

Mobilanpassad

Snabb laddningstid

Nu för tiden vill vi inte att saker och ting ska ta tid. En långsam sida gör därför ofta att besökaren blir otålig och går vidare till någon annan. Det vill du såklart inte så ha koll på hur snabbt din sida laddar så kommer även Google gilla den. Undersök hastigheten regelbundet genom Page speed eller Pingdom Tools. Där får du lätt en överblick hur snabb sidan är och vad som eventuellt behöver förbättrats.

Externa och interna länkar

En webbsida som har många bra inkommande externa länkar har skapat trovärdighet hos Google och värderas därför högt. Om ditt UF-företag har möjlighet så be därför företag eller personer i din omgivning att länka till din sajt. Det kan vara din rådgivare, leverantörer, återförsäljare, tidningar, bloggare eller andra samarbetspartners.

Det kan också vara ett pluss om du själv länkar från andra kanaler som Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin osv. Genom att ange er webbadress i bion eller beskrivningen på respektive kanal kommer du nämligen hjälpa Google att förstå vad ditt företag erbjuder. Desto fler plattformar ni finns på ju klarare blir Google`s bild av företaget. Detta trots att ni inte skapar en massa innehåll eller är direkt aktiva på alla plattformarna.

Lägg även till Facebook-pixeln och installera tillägget Facebook Pixel Helper i Chrome så att du alltid har koll på att länken fungerar. Vill du veta mer kring hur detta går till kan du läsa mer i denna guide.

Att din sida även har interna länkar dvs. att du länkar till andra sidor på din sajt skapar även det ett värde i Googles ögon Tänk därför på att lägga in naturliga länkar på alla sidor tex. på en produktsida även en länk till beställningssidan.

Inga brutna länkar

Du har säkert klickat på en länk någon gång och fått svaret ” sidan du försökte nå finns inte”. Det här svaret gillar varken den som har klickat eller Google. Så om du har en webbsida med flera sidor med externa länkar eller har en växande blogg, så använd Broken Link Check ofta. Detta är ett superbra sätt för att kontrollera att din sida fungerar som den ska. Verktyget identifierar snabbt trasiga länkar och sen är det bara att byta ut dessa.. Brutna länkar uppstår tex. när någon tagit bort en sida från sin sajt eller ändrat dess URL. Detta görs mycket oftare än vad man tror.

404

Utvärdera SEO

Även fast det tar tid att se stora resultat av ditt arbete med optimering så kan det vara spännande att följa utvecklingen. Om du innan du börjar jobba med SEO kollar in din sidans status på Semrush och sen igen efter några månader kommer du säkert se en positiv utveckling.

Verktyget visar både antal sökningar för dina sidor över tid, din auktoritetspoäng och dina största konkurrenters status. Dessutom kan du se en positioneringskarta där du får veta hur många nyckelord och hur stor trafik du och dina konkurrenter har. Spännande eller hur?

För- och nackdelar med SEO

Eftersom 90 procent av alla svenskar googlar efter varor och tjänster kommer ditt företag att nå tusentals fler potentiella kunder med SEO än om du bara marknadsför UF-företaget lokalt i din hemstad. Dessutom kommer du nå dessa exakt i det ögonblicket när de aktivt letar efter din produkt eller tjänst och därför är mer köpsugna. Tänk vilken omsättning du kan få bara genom att rankas högt!

SEO är även billigt eftersom det bara kostar den tid som du lägger ner på att optimera sidan och hitta relevanta sökord. Jämför detta med betalda annonser som Google Ads, Facebook- eller Instagramannonser som kan blir ganska kostsamma.

En föredel som kan bli en nackdel för en del UF-företag är att SEO är en långsiktig strategi. Det tar nämligen ofta tid att höja en webbsidas ranking. Men å andra sidan om du tänkt fortsätta med affärsidén kommer du ha nytta av din SEO-strategi i många år till skillnad mot betalda annonser som är tillfälliga.

Bonustips

Förutom att jobba med SEO finns det såklart andra sätt att öka kännedomen om din hemsida som tex. att:

  • sprida webbadressen på alla möjliga tänkbara sätt. Till exempel på fakturor, arbetskläder, visitkort, broschyrer, i montern på UF-mässan och i alla e-mail du skickar osv..
  • Köpa annonsplats via Google Ads , Facebook eller Instagram.
  • Låta en influencer marknadsföra sidan
  • Genom PR

Nu vet du några av grunderna inom SEO och kanske tycker du att det blir too much. Men tänk istället att varje enskild liten grej du gör kommer att hjälpa ditt UF-företag att rankas högre och säkert sälja så mycket mer. Kom ihåg att en sak är bättre än inget. Hoppas du känner dig taggad!

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest