Tänk IKEA, COCA COLA och APPLE! Vad tänkte du på? Förmodligen inte på branding utan på vad de erbjuder, att de är kända varumärken och en alldeles speciell känsla. Vet du hur man gör för att som dessa företag bli ett riktigt brand?

Först av allt måste man såklart ha en bra affärsidé. Den behöver inte vara bäst i världen men gärna sticka ut lite. Det funkar nämligen sällan att bli ett brand om man bara säljer någon vanlig produkt som strumpor eller mobilskal. För att lyckas med branding behöver du skapa mervärde för din produkt eller tjänst. Vet du vad detta innebär?

branding

Mervärde

Vi har ett av de renaste kranvattnet i hela världen men ändå väljer många att köpa vatten på flaska. Vad beror detta på? Jo, att företagen skapat ett mervärde för vattnet genom sin marknadsföring. Många vattenföretag använder storytelling för att berätta ”vattnets historia”, – färskt källvatten från någon speciell källa. Kolla gärna in Lokas reklam och känn in känslan. Men allvarligt, kan man få konsumenter att köpa vatten på flaska fastän vi får det nästan gratis genom kranen så borde även ni kunna få er vara eller tjänst att få mervärde!

Värden

Ta därför en riktig funderare kring vilket behov som er vara eller tjänst tillgodoser hos er målgrupp. Vilken känsla kommer kunderna att känna när hon eller han väl har er vara i sin hand eller fått tjänsten utförd. Om du kan identifierar denna så har du grunden till ert brand. Kan du hitta er känsla i någon av nedanstående dimensioner?

  • Got samvete – hög moral och göra gott för andra
  • Social – anknytning, uppmärksamhet, erkännande
  • Utveckling – kreativitet och prestation
  • Medverkan – kontroll, delaktighet, självförverkligande
  • Engagemang – överraskning, inspiration, glädje
  • Estetisk – utseende och känsla, “I´m loving it”
  • Fysisk – välbefinnande, attraktivitet, säkerhet
  • Tid – sparar eller effektiviserar tid
  • Finansiell – oberoende, välstånd, säkerhet
  • Prestanda – jämförbar

Se klippet från Lotto där du tydligt ser vilken känsla som deras kunder kommer få om de väl vinner. Tänk om Lotto istället bara hade visat att vinnarna kunde köpa dyra saker som bilar eller hus . Då hade de med all sannolikhet inte nått alls lika många kunder. Men med känslan av oberoende kunde de nå en bredare målgrupp dvs. de som vill köpa saker, resa eller säga upp sig från jobbet och så vidare.

Branding

Marknadssegment

Många UF-företagare tänker helt fel till en början det vill säga att alla är deras målgrupp. De har svårt att ringa in målgruppen men detta steg är A och O för när det kommer till branding måste ni ”diskriminera”. Det är i princip helt omöjligt att marknadsföra sig till alla eftersom olika segment lockas av olika saker. Dessutom befinner de sig på olika sociala kanaler om de ens finns där- äldre målgrupper kanske mest exponeras för reklam i tidningar, TV eller radio.

Framgångsfaktorer

När ni marknadsför er vara eller tjänst skall ni även ha tre ledord framför er; sant, relevant och intressant. Självklart måste det som ni berättar om er vara eller tjänst vara sant för att inte bryta mot någon lag inom marknadsföring och för att inte förstöra ert rykte.

Det behöver också vara så relevant att människor dras till ert erbjudande. Fundera därför på vad ni ska hänga upp ert erbjudande på som allt från nyttan er produkt eller tjänst ger till känslan av att äga eller konsumera den.

Dessutom måste det vara intressant för att just ert brand skall sticka ut bland alla andra. Hur gör man det kanske du undrar? Jo, ni måste verkligen tänker er in i er målgrupps situation – vad attraheras de av, vad är prio ett för dessa och använda:

  • content marketing
  • varierat innehåll på rätt social kanal eller blogg
  • rätt bildstorlek på respektive plattform
  • skapa och posta era inlägg regelbundet

Slutligen och poängen är att era potentiella kunder inte ska uppleva marknadsföringen som säljande utan som mycket värdefull eftersom de får information, lär sig något eller har roligt.

Ett brand är alltså någonting helt annat än en vara, tjänst eller en logotyp. Det är en mental association som talar om för köparen vad hon eller han kan förvänta sig av brandet.

Hoppas du fick några tips från detta inlägg och att du verkligen hittar ”er känsla” som gör att ni kan få grunden till ett riktigt brand. Sen är det bara att skapa värdefullt innehåll på rätt kanaler så kommer ni säkert lyckas med er branding.

Pin It on Pinterest