Som UF-företagare har man ofta en låg budget och behöver därför använda sociala medier smart för att nå ut. Ni behöver snabbt få följare, få fler följare och vårda dessa kontakter. Men hur gör man som UF-företagare för att få fler följare på Instagram?
Viste du att Instagram är världens näst största sociala nätverkstjänst? Enligt Internetstiftelsen finns över hälften av alla upp till 65 år på plattformen och väldigt många är inne flera gånger om dagen.. Därför vill såklart ditt UF-företag ha så många följare som möjligt så att ni kan maxa både er marknadsföring och försäljning. Så charma algoritmen, använd statistiken och fixa grunden.
Grunden
När du startar upp ert konto se då till att du skapar ett företagskonto så du får alla funktioner till skillnad från kreatör- och privat konto. Då kan du enkelt kolla upp statistik som profilbesök, klick på webbplats, räckvidd samt exponeringar från startsidan, hashtaggar osv. Dessutom är det bara genom företagskonton som du kan skapa annonskampanjer vilket du troligen kommer att vilja.
Tänk även på att länka till er hemsida, ange kontaktuppgifter och utnyttja utrymmet klokt i bion (150 tecken) för att marknadsföra ditt UF-företag. Lägg även upp en riktigt snygg bild eller er logga som profilbild. Startsidan skall tydligt och klart visa vilka ni är och varför man ska följa er.
Som hjälp när du ska formulera bion kan du fundera över dessa frågor (ur målgruppens perspektiv) :
- Vad är det här för ett företag?
- Varför ska man följa det?
- Vad är speciellt eller unikt med företaget?
- Vad får företaget att sticka ut från sina konkurrenter?
Jag är själv inte så aktiv på mitt privata Instagramkonto men har ändå lagt till både en länk till Fröken UF och min blogg. Dessa små åtgärder ger många nya besökare så tänk vad du kan åstadkomma genom att beskriva ditt UF-företag på rätt sätt. Kolla gärna in andra företag inom er bransch, se hur de gör och ”kopiera” de bästa bitarna med med er unika twist.
Nästa steg är att lägga till och be andra lägga till er på Instagram som era vänner, släktingar, rådgivare och samarbetspartners. Tänk bara på att ni inte själva skickar iväg för många förfrågningar då detta strider mot Instagrams communityregler och ert konto då kan bli nedstängt eller shadowbanned.
Ett smart drag när man vill ha fler följare på Instagram att även samarbeta med övriga UF-företag på skolan eller rentav i hela regionen. Så kom därför gärna överens om att följa varandras konton vilket kommer att bli ett win win-koncept för alla parter.
Synlighet, kvalitet och algoritmer
För att synas på Instagram är det smart att göra en marknadsplan så att du vet varför och vad som skall postas samt när. Det är sällan meningsfullt att slumpmässigt lägga upp bilder eller händelser. Istället behöver du posta innehåll så ofta du kan för att Instagrams algoritm skall göra inläggen synliga för många.
Det kan vara bra att veta att en allmän rekommendation är ett till två inlägg om dagen för ”riktiga företag” men om du klarar att göra ett till två per vecka så är det bra. Tänk även på att posta vid den tid när era följare är som mest aktiva (kolla in statistiken)
Om du skulle ha tiden för att skapa mycket content så finns riktigt smarta publiceringsverktyg som Later, Hootsuite eller Buffer. Där kan du lägga upp ert material och enkelt ställa in när detta skall publiceras i förväg. Dessa finns både i gratis- och betalversion.
Du behöver såklart även göra inlägg av värde så kolla gärna in 80 inläggsidéer för sociala medier för inspiration. Dessutom behöver du variera innehållet för att algoritmen ska gilla ert konto genom att blanda inlägg som:
- bilder
- filmer
- stories (även med frågor, nedräkningar o dyl)
- Instagram Live
- bildkarusell
- reels
- IGTV
- memes
Din innehållsstrategi för att få följare måste vara en kombination av era kvalitativa bilder, berättelser, videor, samt intresseväckande bildtexter. Du behöver även se till att ofta ha med någon form av CTA.
Grafisk profil och flöde
Många följare gillar enhetliga konton så försök följa er grafiska profil, något system eller konsekvent använda samma filter. På detta sätt blir flödet ofta snyggare och ser helt klart mer proffsigt ut.
Dessutom hjälper det också scrollaren att lätt identifiera ditt UF-företag i sitt flöde även utan att se ert användarnamn. Det är bland annat detta som kan leda till fler lajks, följare och även försäljning av er vara eller tjänst.
Kvalitet på bilder
Halvtaskiga bilder är inget som varken lockar följare eller till köp. Tänk därför på att hålla en bra kvalitet på alla bilder både vad gäller rätt format, innehåll och ljus. Även utan en kamera kan du med dagens smartphones ta riktigt bara bilder.
Om du kan använda dagsljus är detta toppen men om det inte går så se till att ha riktigt bra lampor. På Träffpunkt Simonsland i Borås kan du tex. få låna en hel fotostudio med studiolampor och allt. Liknande möjlighet finns säkert i de flesta regioner.
Ett smart sätt att fixa till halvbra bilder är annars att ta hjälp av Photoshop eller olika appar som till exempel Snapseed, och VSCO eller liknande.
Tänk även på att lägga upp bilder på människor, gärna er i företaget med glada leenden med jämna mellanrum. Att ”se” vilka ni är, känna er härliga stämning och att vara personlig gör att fler kommer att gilla ert flöde och upplevs inte lika ”reklamigt”.
Bildtexten
Lägg även tid på bildtexten som faktiskt kan få dina inlägg att flyga på riktigt. Texten skall stödja bilden eller videon genom att motivera, inspirera, fängsla, eller ge era följare en upplevelse.
En del skriver långa bildtexter andra kortare, använder en speciell tonalitet och en del använder smileys. Men du måste hitta det som fungerar för er, så prova dig fram och var därefter konsekvent.
Hashtags
Ett annat sätt att få spridning på inläggen och förhoppningsvis nya följare är att använda rätt hashtags. Förutom #ungföretagsamhet kan du lägga till lämpliga taggar som passar ihop med er affärsidé och respektive inlägg.
Smartast är att använda hashtags som har under 500 000 inlägg för annars är det lätt att försvinna i mängden. Ett annan sätt är att köra 33%-metoden. Du väljer tex. 3 # som har över miljon inlägg, 3 som har under 1 miljon samt 3 under 100 000.
På Instagram kan man lägga till upp till 30 hashtags men vanligt är att man kanske har 3-8 taggar. Du får helt enkelt pröva dig fram för att se vad som funkar för er. Det kan ju vara så att er målgrupp tycker det är oskönt att du skriker ut ”SE OSS” med mängder av hashtaggar, eller hur?
Om du är osäker på vilka hashtaggs som är rätt för er så använd gratisverktyg som tex. IconoSquare där du kan få upp många förslag.
Tagga platser och personer
Varje gång du publicerar något har du möjlighet att tagga er plats samt upp till 20 konton. Även detta är ett klokt drag för ökad spridning av era inlägg. Men tänk på att dessa taggar måste vara superrelevanta och hänga ihop med inlägget, om inte kan de ses som spam.
Om du är med på en mässa, event, restaurang, turistplats eller dylikt är det ofta även värt att lägga in en tagg eller geotagga. Människor kan ju söka efter en plats och hitta er samt bara därför interagera med era inlägg. Detta kan leda till större synlighet och nya följare på samma plats och kanske rentav till nya kunder.
Samarbeten
Om du känner någon influenser eller har någon micro-influenser i er stad som er vara eller tjänst passar ihop med så kan samarbeten vara er guldbiljett. Att jobba tillsammans med rätt influencer kan ge ditt företag stora fördelar så kolla in guiden; tre tips på hur man väljer influencer.
Ett annat alternativ är att skapa ett samarbete med något UF-företag, lokalt företag eller ännu bättre en hel kedja. Börja med att ta fram lämpliga företag som på något sätt hänger ihop med er affärsidé.
Ta därefter kontakt med företagets VD/CEO via Instagram eller Linkedin och berätta om att ni vill ge ALLA deras kunder en rabattkod vid köp av er produkt eller tjänst. Tänk om du skulle få till ett samarbete med ett företag som har mer än 10 000 följare och att företaget dessutom gör ett inlägg om ert erbjudande. Detta skulle ge ditt UF-företag cred, är grym marknadsföring och leder säkert till både fler följare och kunder.
Interagera
Var så aktiv du bara kan på Instagram; kolla upp viktiga konton för ert företag att följa och börja kommentera och ”lajka” de inlägg som är relevanta.. På så sätt kanske även dessa konton och dess följare börjar följa er. Dessutom är det såklart viktigt att du alltid besvarar alla kommentarer som ni får i ert flöde så snart som möjligt (gärna direkt). Detta eftersom desto fler kommentarer ni har och ger kommer att gynna ert konto enligt Instagrams algoritm.
Analysera
För att se vilka inlägg som fungerade ska du ofta använda Instagrams statistikverktyg. Där kan du snabbt se hur många som har integrerat med ert konto, om de kommer från startsidan eller hashtaggar, och vilka tider som era följare är aktiva. Använd de # som fungerar och lägg ut liknande inlägg som era följare gillar och gör inlägg när era följare är aktiva så kommer ni helt klart att få nya och även behålla fler följare. .
För att komma åt er statistik klicka på ”inläggsstatistik” och svep uppåt så kommer ni till en vy liknande nedan. Som du ser visades detta inlägg för 517 personer varav 60 gillade inlägget. 17 kom från # men bara tre klickade sig vidare vilket inte är så lyckat. Men genom att se över statistiken kan man göra smarta ändringar och få de resultat som man strävar efter även fast det såklart kan ta sin tid.
VAD MAN INTE SKA GÖRA FÖR ATT FÅ FÖLJARE PÅ INSTAGRAM
Om du vill maxa antalet följare så skall du aldrig använda dåliga strategier som kan verka smarta för stunden. Nedan aktiviteter kan till och med göra att ert konto blir shaddowbanned eller till och med blir avstängt av Instagram.
- Börja följa massor av konton och så fort de följer er tillbaka – avfölja dessa
- Gilla eller kommentera andras konton mer än 30ish gånger per timme
- Köra en tävling som inte följer Instagrams regler
- Ta bort negativa kommentarer (besvara dessa istället med fakta)
- Använd inte hashtaggs som like4like, likeforlikes, likeforfollow, shareforshar eller share4share
- Köpa följare
Avslutande tips
Se till att alla i UF-företaget lajkar direkt efter publicering och gör även en ”shout out” då och då till era vänner att interagera med era inlägg. Om ni får många “lajks” och kommentarer snabbt efter publicering kommer ni ofta att nå bättre resultat och synas bättre i hashtagflöden och sökresultat.
Avsätt gärna 15 – 30 minuter efter publicering så att du kan besvara de kommentarer som ni får direkt. Då kan era inlägg verkligen” flyga” och ni säkert få ännu fler följare. Glöm heller inte att länka till er webbshop i stories och led era leads rätt direkt. Då kommer ni maxa försäljningen på nolltid!
Att ha många följare på Instagram kan alltså generera massor av nya kunder. Kunder som återkommer, sprider ert varumärke till vänner och gillar/lajkar det ni gör. Hoppas du gillade tipsen och snart får ännu fler nya fräscha följare/kunder.
Du kanske också gillar:
- Så gör du en marknadsplan i 6 steg!
- Har du koll på rätt bildstorlek på sociala medier?
- 80 inläggsidéer för sociala medier!