I början av UF-året hade du säkert många stora drömmar och trodde att det skulle vara ganska lätt att sälja företagets vara eller tjänst. Sen kom kanske verkligheten i kapp, försäljningen gick trögt och det känns därför lite motigt. Er målgrupp köper helt enkelt inte trots att affärsidén är GULD. Så hur gör man då? Hur får man egentligen fler kunder?
Först och främst behöver ni såklart se över er affärsidés kvalitet och pris så att dessa faktiskt håller i jämförelse med konkurrenternas. Därefter är det klokt att även dubbelkolla så att ni verkligen har riktat er marknadsföring till ”rätt målgrupp”. Ni kanske gjorde en för liten marknadsundersökning och därför inte har ringat in denna helt korrekt. Men om ni redan ”vet” att det inte kan vara dessa faktorer som är felet så finns det fortfarande en hel del att göra för att få fler kunder. Vill du veta mer?
Personlig försäljning
Du har säkert koll på att alla i företaget är ”säljare” även fast de även har en annan roll. Men detta sker såklart inte av sig själv utan alla behöver träning för att lyckas sälja. Se därför till att säljansvarig inte bara delar sitt säljmanus utan även tränar med alla många många gånger. När väl säljpitchen sitter så är det så mycket lättare att sälja till fler än bara sin familj och någon släkting. Har ni föresten tänkt på att även pröva med:
- grannar
- vänner och kompisars föräldrar
- nuvarande och gamla klasskamrater
- lärare och övrig skolpersonal
- er tandläkare, frisör eller dylikt
- tränare eller ledare
- klubb- eller föreningsmedlemmar
- att göra inlägg/erbjudanden via era privata sociala kanaler som Facebook, Instagram och Linkedin
Att sälja till de som ni har en personlig relation till är oftast lättare än till den stora massan. Ni kan ju som i förbigående fråga om de vill ha tips på en födelsedagspresent, julklapp eller alla hjärtans dag present med glimten i ögat utan att det blir allt för ”säljigt”.
UF-mässor
I alla regioner ordnas en regional UF-mässa och i många även en lokal UF-mässa. Dessa tillfällen är solklara säljtillfällen för er UF-elever. Jag vet att det är stressigt innan mässan men om ni lägger någon halvtimme strax före eventet och ”värmer upp” genom att köra er säljpitch till varandra så kommer det gå så mycket lättare. Annars kommer du till en början antagligen tycka att det är extra pirrigt och inte kunna ge ett säkert intryck, identifiera kundens behov eller hantera olika invändningar på ett klockrent sätt.
Tänk även på att dela eventet på både UF-företagets och dina privata sociala kanaler samt berätta om det för alla du känner så att mässan får riktigt många besökare. Om alla verkligen hjälps åt med marknadsföringen kommer den locka mycket fler besökare vilket blir en win win för alla UF-företag.
Butiks- eller evenemangsförsäljning
Fundera på i vilken milö (tex. mataffär, inredningsbutik, fotbollsmatch) som er affärsidé har mest anknytning till. Fråga ägaren eller arrangören om det skulle vara möjligt för ert UF-företag att kunna få sälja hos dem och boka in ett eller flera datum. Smart är då att även dela ut smakprover eller ge de första kunderna en viss rabatt. Det brukar gå hem!
Marknader & torghandel
I din region så ordnas säkert en hel del marknader som lockar många köpglada människor. I Boråsområdet finns tex:
- höstmarknad – Borås City
- julmarknad – UF
- marknad – Borås museum
- julmarknad och hantverksutställning – Torpa stenhus
- vårmarknad – Borås City
- vårmarknad – Brämhults gård
- torghandel – Borås City
Det finns såklart även en uppsjö av mindre lokala marknader som du säkert redan känner till men har du tänkt på de större som du kan kolla in på Marknadsdagar?
Fixa event
Som UF-företag kan ni också fixa många event som ger er möjlighet att nå ut till nya kunder som tex. genom att:
- skapa ett säljevent hos någon av dina samarbetspartners eller nätverk
- ordna en kundkväll på er skola där ni visar upp er vara och ger en viss rabatt
- fixa ett homeparty genom att skapa ett event via FB eller bjud in en viss grupp som tex. ett kompisgäng, basketlaget eller dylikt
- gå samman med några andra UF-företag och kör en popup-affär i någon lokal som normalt står tom. Kolla upp vem som är hyresvärd för tex i centrumlokaler eller köpgallerier och kom med ert förslag.
- hålla en kort föreläsning eller kör ett ”prova på”- event i samband med föräldramöten eller öppet hus på er nuvarande eller ”gamla” skola
- kolla om era föräldrar har möjlighet att marknadsföra er affärsidé på deras jobb och boka sen in en tid för att komma dit och visa upp/sälja era produkter
- hålla en föreläsning eller ordna en workshop som hör ihop med er affärsidé tex. föreläsning kring Kombuchas goda påverkan på kroppen och försäljning av svampen
Nätverksförsäljning
Kolla även upp alla nätverk som tex. BNI, Lunchin eller Kavai som finns i din region och delta i så många träffar du bara kan. Ibland finns det möjlighet att få köra en företagspresentation men annars är det bara att nätverka på för att bredda dina kontakter. Passa då även på att prata om er vara eller tjänst och om inte personerna själva vill köpa kanske de kan ge något tips kring vilka personer eller företag som skulle kunna vara intresserade och ge er kontaktuppgifter till dem. Att kunna hänvisa till någon annan ger ofta flow vid kontakt med potentiella kunder.
Digital försäljning
Om ni har skapat en hemsida men inte har så många beställare är det klokt att se över era CTA , er hemsidas design samt marknadsföring så att de verkligen leder besökarna rätt. Det kan ju vara så att det bara är några mindre förändringar som tex. att flytta några CTA som behöver göras för att få fart på försäljningen.
En annan möjlighet är att sälja via ert Facebook- och Instagramkonto eller att använda tex. Blocket, Tradera, Shpock, Ebay eller Citiboard. Några av dessa plattformar är ju dessutom helt gratis.
Samarbeta med andra företag
Börja samarbeta med andra UF-företag eller lokala företag genom att köra en gemensam marknadsföringskampanj och paketpris för era varor. Leta upp företag på UF-showroom eller nära er som erbjuder en produkt/tjänst som hänger ihop med er och därför lockar samma kunder som tex:
- kaffe och kaffefilter
- smink och ansiktspads
- reflexer och barnkläder
- koppar och te
- smycken och kläder
- ljus och ljusstakar
- bakbok och förkläden
- barnböcker och leksaker
- nagelförlängning och nagellack
- tygkassar och presenter
Återförsäljare
Ett riktigt smart sätt att få snurr på försäljningen är att hitta återförsäljare. Det är inte alltid så lätt att få en stor kedja (tex. Åhlèns) på kroken men mindre lokala butiker brukar vara positiva till samarbeten. Tänk dock på att ge ett proffsigt intryck genom att ha koll på er affärsmodell och försäljningspris.
För att räkna ut butikens inköpspris kommer ni att behöva räkna baklänges eftersom dessa företag är momspliktiga. Om ni tex vill att er vara ska säljas i butiken för 100 kr så kommer 20 kr (20%) av summan utgöras av moms. Detta betyder att ni har 80 kr kvar som ska täcka era kostnader samt er respektive butikens del av vinsten.
Influencers
Ett annat sätt att driva trafik till er hemsida eller sociala kanaler är med hjälp av någon influencer. Genom att välja rätt person som delar ert företags värderingar och har er målgrupp som följare kan ni på nolltid öka er försäljning. Men tänk på att det såklart kostar en slant och att ni måste ha kapaciteten att snabbt få fram varorna. Om detta är aktuellt för er så kolla gärna in inlägget tre tips på hur man väljer influencer.
Dörrförsäljning
När du var liten kanske du sålde kakor eller andra varor till klasskassan? Varför inte prova att använda samma strategi nu som UF-företag? Dela upp alla stadsdelar och förorter och bege er ut på en säljturné. Ni kommer säkert att bli riktigt härligt bemötta och sälja en hel del. Dessutom får ni ju viktig säljträning på kuppen.
Kalla samtal
Att ringa till helt okända personer kanske inte är jättelockande men i flera fall kan det vara er guldbiljett om ni jobbar B2B. Självklart kräver det förberedelse; ett säljmanus som du kan utantill, invändningstaktik och en noga utvald målgrupp. Börja med att förbereda dig ordentligt och kolla in företagets hemsida och Linkedin profil noga. Har ni kanske liknande vision, värderingar eller kan du rentav identifiera ett behov av er affärsidé? Då har du ”fakta ” som du kan hänvisa till vilket många gånger gör personerna positiva till er vara eller tjänst.
Ett annat sätt att sälja sina varor och tjänster är via Linkedin. Men för att det ska fungera optimalt behöver ni ha varit aktiva på plattformen en tid dvs. lagt ut värde för era följare. Om ni gjort detta har ni förmodligen skapat en relation till ett antal följare som då gör att ert erbjudande i något inlägg kan generera försäljning.
Denna kanal kan även vara superbra om man vill sälja ett större lager till återförsäljare eftersom man kan använda sökord. Om du tex. skriver in inköpare och sen förfinar din sökning med både bransch och stad så kommer massor av potentiella återförsäljare upp.
Sen är det bara att formulera ett personligt och proffsigt affärsmail och sätta igång. Tänk på det där med att samla bakgrundsfakta om gemensamma värderingar, vision och behov. Alla kommer såklart inte nappa men om ni gjort ett bra förarbete och skickar många så kommer säkert någon vara intresserad.
Härma
Kolla in era konkurrenter och ta reda på vad de har för knep, vilka säljkanaler har de samt hur formulerar de sina budskap till kunden, både via ”säljpitchar” och sociala kanaler. Fundera på hur du skulle kunna kopiera bitar och ”göra om detta ” så att det matchar ert UF-företag.
Tidigare kunder
Den lättaste gruppen att sälja till men som det är lätt att glömma bort är till era redan befintliga kunder. Om ni säljer någon förbrukningsvara tex mat eller dryck är det ju inte så svårt att förstå men även för varor som köps mer sällan är det värt att pröva. Om kunden var nöjd med er vara är det ganska troligt att hen även kan tänka sig att köpa en till som hen i sin tur kan ge bort som present.
Samma sak gäller vid första säljtillfället. Ni kan alltid fråga om kunden vill passa på att köpa ytterligare en eller flera varor. Er produkt kanske är en jättebra födelsedagspresent, julklapp eller gå-bort-present?
Facebook-grupper
Ibland händer det oväntade saker som vid Coronaviruset då många vanliga säljkanaler är omöjliga att genomföra.. Då är det klokt att ansluta till olika facebook-grupper som hjälper företagare lokalt som ”håll Borås levande” eller ”välj en småföretagare”. Väldigt ofta vill personer som bor i ”vår stad” hjälpa det lokala näringslivet. Ett supersmart sätt att nå ut till potentiella kunder lokalt eller hur?
Hoppas du gillade mina tips på hur man får fler kunder. Nyckeln är alltså att förbereda dig väl, marknadsföra er rätt och prova alla möjliga säljkanaler. Självklart har du ju skola och ett liv utanför ert UF-företag men om du verkligen brinner för er affärsidé finns det många möjligheter att nå långt. Riktigt långt!