Instagram är en välkänd mediaplattform som nästan alla UF-företagare känner sig bekväma med och använder. Men frågan är om du känner till dessa fem viktiga Instagramfunktioner?
Nedan kan du läsa om några som kanske inte är de första man tänker på som ung entreprenör:)
⭐️ Snabbsvar
Eftersom du som UF-företagare är kombinatör som både skall sköta företaget och den ordinarie skolan kan det vara smart att aktivera funktionen snabbsvar. Då kan du förkorta svarstiden på olika förfrågningar vilket medför att upplevelsen hos kunden blir att detta är ett företag att räkna med.
Snabbsvar hittar du via inställningar – företag – snabbsvar. Där kan du därefter skapa en uppsättning av svar på de vanligaste frågorna som tex.:
- Var kan jag köpa produkten?
- Hur beställer jag er tjänst?
- Vilken garanti gäller för er produkt?
⭐️ Åtgärdsknappar
För att konvertera följare på Instagram till kunder är det smart att lägga till en call to action- knapp. Dessa knappar kopplar ihop företagets Instagramkonto med andra onlinetjänster som tex. tidsbokning på Facebook vilket är extra viktigt för tjänsteföretag.
Åtgärdsknappar finns under redigera profil – kontaktalternativ och sedan åtgärdsknappar.
⭐️ Namntagg
Ett galant sätt för UF-företag att både fånga upp potentiella kunder som inte kommit till avslut eller kunder som vill göra fler köp är att ha en skylt med företagets namntag synlig i montern på mässor och vid andra försäljningstillfällen. Då kan du i slutet av din säljpitch uppmana ”kunden” att bara läsa av taggen med sin telefon, precis som vid QR-koder. På så sätt underlättas eventuella framtida köp eller kontaktförfrågningar. Givetvis kan taggen om du har tiden även med fördel användas i nyhetsbrev, annonser eller i andra PR-sammanhang.
Namntaggen hittar du vid de vid de tre strecken i högra hörnet på Instagram. Du kan även pimpa den med ytterligare mönster, färger och klistermärken för att passa med företagets grafiska profil.
⭐️ Målgruppslista
Om du vill göra en riktad kampanj med ett speciellt erbjudande som bara gäller för era leads och inte för befintliga kunder kan du använda listan för nära vänner. Du skapar då en lista med de utvalda personerna och delar sedan ditt specialerbjudande i din ”story”.
Listan konstruerar du genom att gå till de tre strecken i högra hörnet – nära vänner och sedan lägga till de följare som skall få erbjudandet. Sen är det bara klicka på den gröna cirkeln med en vit ”stjärna” innan du delar din story. Du kan självklart när som helst lägga till och ta bort personer från listan för att anpassa kampanjer med olika syften.
⭐️ Tvåfaktorautentisering
För att göra UF-företagets Instagramkonto mindre lätt att hacka är det klokt att ha tvåfaktorautentisering påkopplad. Dels skyddar detta mot att någon annan kan ta över kontot men även från att någon annan kan stjäla företagets hårt förvärvade intäkter.
För att aktivera så gå till Inställningar -sekretess och säkerhet- välj tvåfaktorautentisering. Sedan kan du välja att antingen få ett textmeddelande till din telefon eller använda en autentiseringsapp. Klicka sedan på Recovery Codes och spara skärmbilden som en säkerhetskopia.
Jag hoppas att du hittade några användbara Instagram-funktioner i detta inlägg som du kanske inte kände till sedan innan!
Du kanske också gillar:
- Har du koll på rätt bildstorlek på sociala medier?
- 80 inläggsidéer för sociala medier
- Så gör du en marknadsplan i 6 steg!