Klockan är över 18.00 och ni har jobbat intensivt hela dagen med mässförberedelser. Då får ni beskedet ”tyvärr måste vi ställa in UF-mässan i morgon på Åhaga i Borås”. Det är ett klokt beslut då smittorisken av Covid-19-viruset är hög men samtidigt känns det som om marken rasat under era fötter. Vill du ha några tips nu när UF-mässan inte blir av?
Många UF-företag står så här dagen före det största säljtillfället; regionala UF-mässan, med ett stort lager av varor. Dessutom har ni säkert jobbat hårt med designen av er monter, lånat saker från höger och vänster och tagit in en del samarbeten. En del UF-företag har även satsat massor av energi och förberett sig noga för flera tävlingar. Till en början känns det därför kanske för en del som att allt jobb varit i onödan. Men har det verkligen det?
Problem
Att driva företag blir inte alltid som man tänkt; leverantörer håller inte alltid vad de lovat, någon kanske inte sköter sin roll och mässor samt försäljningstillfällen ”brinner inne”. Att stöta på problem av olika slag är en naturlig del av entreprenörskap och är grunden till att företag samt människor ”växer”. Men då får man såklart inte ge upp utan använda sin kreativitet.
När ni nu ställs inför fakta att mässan är inställd så försök istället se på detta som en utmaning. Hur kan ni nu sälja slut ert lager? Vad kan ni göra med allt montermaterial? Hur ska ni göra med era samarbeten? Ni kommer säkert på massor av idéer så fort den värsta besvikelsen lagt sig. Men kanske du vill ha några tips på vägen?
Hur säljer man slut sitt varulager?
Du kanske redan har läst inlägget: hur får man fler kunder? Marknader kanske inte är aktuellt men ta en titt igen för att se om det tex. skulle fungera med:
- personlig -eller nätverksförsäljning
- digital försäljning
- influencers
- kalla samtal/telefonförsäljning
- gamla kunder
Om ni har ett riktigt stort lager är det även klokt att lägga ett extra kol på att hitta återförsäljare eller marknadsföra er på nya platser. Ni kanske kan tänka lite ”bredare”? Om ni tex. skulle sälja barnböcker och hittills bara riktat in er på bokhandeln och leksaksaffärer är det nu dags att även kolla med tex:
- butiker som säljer barnkläder
- förskolor
- BVC
- barnavdelningen på sjukhus
- väntrum där barn ibland är som tandläkare, frisörer osv.
- stormarknader som Coop, Ica osv.
- föräldragrupper på Facebook eller andra sociala medier
På vissa ställen kommer de säkert köpa in er vara direkt medan på andra kanske ni kan få lägga ett provexemplar med beställninguppgifter? Fundera även på att höra av er till företag och organisationer utanför ert närområde. Kanske finns det betydligt fler butiker att ringa till i närmaste stad?
Blivande UF-elever
Om ni säljer en vara som inte är så trendkänslig är ett annat alternativ att ”sälja er affärsidé” vidare till blivande UF-elever. På en del skolor är ju UF obligatoriskt och ni vet ju därför vilka som kommer att driva företag nästa år. Ta kontakt med dessa klasser och erbjud dem att ta över era varor till ett lågt försäljningspris.
Om UF bara bedrivs på det individuella valet och ni därför inte vet vilka elever det gäller så kan ni säkert få kontakt ändå. Antingen genom att höra med skolledningen och be dem vidarebefordra ert erbjudande eller genom att göra ett inlägg på skolans Facebook- eller Instagramkonto. Vill ni gå ett steg längre kan ni ju till och med kontakta andra skolor?
Ni kommer i och för sig inte tjäna lika bra ekonomiskt men er affärsidé kommer att leva vidare vilket ju är kul bara det. Dessutom kommer detta säkert att förenkla företagandet mycket för dessa elever då det sparar dem både tid och ork. Vore väl inte så fel att bidra med detta eller hur?
Om ni nått break even
Ligger ni redan på plus? Då har ni ännu fler möjligheter att ”bli av” med ert lager som att dela upp varorna mellan er i företaget eller helt enkelt ge bort dessa. Fundera kring vilka eller vilken organisation som ni skulle vilja stötta. Om ni tex. säljer barnböcker skulle säkert många sjukhus eller organisationer för invandrare glatt ta emot dessa.
Det ni behöver tänka på om ni väljer detta alternativ är att om era varor har ett försäljningsvärde måste ni bokföra detta som en försäljning. Men ni kan sälja det billigt och vissa varor kan till och med ”skrivas av ”så hör med er UF-lärare vad som gäller för er. Om ni även har en del vinst som detta kan kvittas mot kanske det heller inte spelar så stor roll för er?
Montermaterial
Som tur är tänker de flesta allt mer på hållbarhet . Ni vill säkert därför inte slänga fullt fungerande monterväggar, diskar/bord och andra prylar. Om ni dessutom lagt ner en massa jobb på att designa dessa skulle ni säkert även tycka att det känts bättre om de verkligen kom till användning.
Kolla därför med nästa års UF-elever om de vill köpa in allt eller delar av ert material. Häftpistoler, färg, tapeter, spottar och likande behöver ju de flesta men även en snygg disk, hylla eller väggar brukar vara populärt. Om ni har lite flyt kanske några blivande UF-elever både vill köpa in era varor och ert montermaterial för att spara tid nästkommande år.
Ni kan även kolla med privatpersoner utanför skolan eller om någon söker efter något av ert material på Blocket, Citiboard. och likande. Självklart kan ni också lägga upp egna försäljningsannonser på en rad plattformar. Folk köper faktiskt oftare än vad man tror.
Samarbeten
Om ni ingått ett samarbete tex. fått köpa en skylt billigare i utbyte mot marknadsföring i er monter så ta genast kontakt med företaget. Förklara vad som hänt och fråga hur ni ska gå vidare. Många förstår säkert situationen och kommer inte lasta er för vad som hänt.
Men om de skulle vilja ha någon ersättning så erbjud istället marknadsföring via era sociala medier vilket ofta är good enough.
Tanketips
Istället för att fokusera på att ni nu missar UF-mässan så försök att tänka på de fördelar som det faktiskt innebär som tex. att ni:
- inte behöver gå upp lika tidigt imorgon
- ligger två dagar före då ni redan imorgon kan lämna tillbaka monterprylar
- får mer tid till att plugga i andra ämnen i veckan
- behöver inte vara nervösa för hur det går i ev. tävlingar
- är den speciella och unika UF-kullen ”2020 ” som ingen glömmer
När man precis fått beskedet att UF-mässan ställts in kan det kännas tungt. Men redan dagen efter brukar det kännas mycket bättre. Din innovativitet kommer igång och du ser lösningar istället för problemen. Det kanske rentav kommer kännas lite spännande?
tidigare kunder