Hur ska en monter se ut för att locka besökare? Vilket material och inredning behövs? Var får man tag på allt material? Detta är säkert frågor som du tänker på nu när den lokala- eller regionala UF-mässan närmar sig med stormsteg. Vill du veta mer om hur man designar en monter?
UF-mässor är kända för att hålla en extremt hög nivå på sina montrar över hela Sverige. Konkurrensen är ofta stenhård och det är därför en utmaning för alla UF-företag att synas och få chansen att göra affärer. Därför gäller det att er monter står ut för att synas i mängden. Här kommer några tips på vägen.
Förberedelse
Börja med att ta fram er grafiska profil och fundera på vilken kontrastfärg som du ska använda på väggarna för att få fram både er vara och logga optimalt. Om er vara tex. är ljusrosa så kommer vita väggar att helt ta bort fokus från er produkt. Använd istället en mörkare kontrastfärg som lyfter fram er vara. Om du är osäker på vilken färg som blir bäst kan jag rekommendera gratisverktyget Coolors. Du behöver även tänka på golv och annan inredning på samma sätt så att dessa leder besökaren till er vara eller tjänst.
Fundera därefter på vilka som kommer att besöka mässan. Ofta är det en hel del av utställarnas föräldrar, släktingar och vänner samt skolklasser som är där på studiebesök. Många av dessa har ett enda mål, att ta sig till deras väns eller släktings monter.
För att lyckas fånga besökarnas uppmärksamhet behöver du därför få till en speciell känsla bara genom att de kollar in er monter. Vilken känsla är detta? Det är här du måste tänka till ett varv extra. Ska den vara mysig, spännande, stilrent klassisk eller något annat?
Miljö
När du ”satt känslan” så spåna på olika alternativ för miljön. Ska montern se ut som:
- en butik där varan eller tjänsten vanligen säljs.
- miljön där den används tex. ett kök om ni säljer grytunderlägg.
- platsen där den tillverkas som en syfabrik om ni tex. säljer kläder.
- rummet där den normalt upplevs tex. en biosalong om ni säljer film.
- att komma in i en helt ny värld eller något annat innovativt.
För en del år sedan var det ett företag som producerade och sålde flugor. De hade byggt upp sin monter helt fantastiskt där de höjt upp golvet över en meter med gamla lastpallar. Och där uppe placerat ut ett gäng antika symaskiner. Jag tror det var tre skräddare i arbetarkläder som satt vid maskinerna och sydde konstant under hela mässan medan säljarna stod framför montern i gammaldags kostym och fluga och sålde för fullt. Denna monter tog besökarna tillbaka till 50-talet och skapade en nostalgisk känsla och stack verkligen ut på mässan.
Dramaturgi
Ett annat alternativ är att skapa en dramaturgi dvs. en berättelse som engagerar genom monters design. Detta gör du genom att visa:
- behovet, problemet eller en längtan
- er lösning dvs. er produkt eller tjänst
- efterspel där mervärdet tydligt framgår
För ett företag som säljer matkassar skulle det tex. kunna se ut så här:
• behov – monterväggen har en tygvepa som visar frustrerade föräldrar som saknar idéer på middagsmat och barn som otåligt väntar på maten. Besökaren kommer att känna igen sig och uppleva den där jobbiga känslan.
• lösning – den färdiga matkassen är tydligt belyst i montern och på en disk finns även smakportioner från veckans recept. Besökarna kan testa och får en smakupplevelse som förstärker köpintentionen.
• efterspel – i montern och på hemsidan visar företaget upp olika alternativ för matkassar som husmanskost, vegetariskt, ekologiskt, och så vidare. Kunden ska även kunna se att de kan välja leveransdag och olika betalningsalternativ.
Om du väljer dramaturgi kommer ni inte bara visa upp er produkt utan även upplysa besökaren om vad hen kan uppnå med er vara och vilket behov den tillfredsställer. Då kommer besökaren att gå därifrån med en hel berättelse. Det finns inget som engagerar lika mycket, och det är ju precis dit du vill komma.
Inredning och materialval
Oavsett om du väljer att skapa en speciell miljö eller använder dramaturgi kommer du behöva ha med någon möbel eller annan inredning. Kanske ett stå-bord, disk eller hylla där ni kan stapla upp era varor? Även en del dekoration är vanligen på sin plats men tänk på att less is more! Allt som placeras i montern måste ha en tydlig koppling till er affärsidé så släng inte bara in en växt eller prydnadssak för att det ser tomt ut.
Och du, stolar är för det mesta big no no såvida dessa inte är avsedda för att besökarna skall sitta ner och lyssna på någon form av presentation. Att ni själva sitter bekvämt tillbakalutade i några fåtöljer under mässan kommer knappast locka besökare att stanna upp. Tänk även på att om ni har allt för mycket saker i montern så är det lätt att er vara eller ni (om ni säljer en tjänst) försvinner bort i mängden.
Väggar
Monterväggarna kan bestå av en mängd olika material. De kan tex. målas eller kläs in med:
- färg
- tapet
- träpanel
- plåt
- tyg
- tygvepa
- glas
- fototapet
- något annat som går att koppla till er vara som skidor om ni skulle råka sälja skidmössor.
Kolla bara noga in faktabanken för vad dom gäller i din region innan du släpper loss din kreativitet. För det mesta får ni inte måla direkt på eller skruva i den befintliga utställarmontern vilket begränsar valmöjligheterna en del. Många väljer därför att ta med egna väggar som de fäster mot den befintliga montern med någon form av tving eller klämma.
Golv
Även golvet kan du ge en personlig touch genom att använda:
- parkett eller träplankor
- plastmatta, linoleummatta eller dylikt
- heltäckningsmatta
- glas eller hårdplast
- kakel eller plattor
- konstgräs
- drickabackar, bollhav, sand eller något annat som passar till er vara eller tjänst
Ett av de snyggaste golven jag sett var hos ett UF-företag som sålde klockor. De hade lagt ut sina klockor på betonggolvet blandat med cellofanremsor och över dessa lagt en sorts glaskuber. På detta sätt blev golvet som ett extra skyltfönster och skapade en mycket exklusiv känsla. Dessutom var de grymma försäljare så klockorna gick åt som smör i solsken.
Belysning och profilkläder
En sak som är lätt att glömma är det här med belysningen. Tänk på att använda bra punktbelysning som te.x. spotlights så du lägger fokus på de delar av er monter som ni vill visa upp. Dessa områden är ofta er logga, vara/tjänst och ev. dramaturgins tre steg.
Att ha snygga och synliga profilkläder med loggan och varumärkets färger kommer även förstärka er monter. Speciellt om ni har kläder som även återspeglar miljön som ni skapat för montern. Ni kan tex. använda:
- skjorta, blus eller tröja
- bageriförkläden
- snickarbyxor
- overaller
- labbrockar
- träningskläder
- kockmössor
- kläderna ni själva säljer
Förutom kläderna kan ni tänka på att även skapa en enhetlig känsla genom att tex. ha liknande frisyr, (o)sminkning, glasögon, smycken och dylikt.
Monterskiss
När du klurat på det här med kontrastfärg, känsla, miljö/dramaturgi och materialval är det dags att skapa en moodboard. Därefter kan du börja att laborera och göra flera skisser över olika alternativ. Detta kan du göra genom:
- något 3D-program som tex. SketchUp
- att forma miniatyrer med hjälp av tex. gamla skokartonger
- att göra olika skisser på vanligt papper
Tänk på att noga kolla upp monterns höjd, längd och bredd i den aktuella faktabanken så att du använder rätt mått även på prototyperna. En vanlig storlek i Älvsborg (regionala UF-mässan) brukar vara bredd 2.98 m x höjd 2,5 m x djup 1 m. Dessutom får montergolvet användas ytterligare 50 cm ut från djupet vilket gör att er golvyta blir 2.98 m x 1,5 m. Det är även bra att tänka på att dessa mått inte är helt exakta utan kan skilja någon centimeter hit eller dit.
När du tagit fram ett antal förslag så be då gärna dina kamrater i UF-företaget, rådgivare, lärare och familj och vänner säga vilken som är deras favorit. Dessutom kanske någon även kan komma med ytterligare tips på någon detalj för att förbättra den bästa monterskissen. Med all respons i bagaget kommer du säkert ha klart för dig hur er monter skall vara designad på bästa sätt. Sen gäller det bara att ”hitta” de fysiska delarna som behövs.
Hitta material & prylar
Oavsett hur du valt att inreda er monter kommer ni troligen inte hitta allt i ert förråd eller hemma. Men en bra början är just att kolla in vilka saker ni faktiskt har i era hem, kan få låna av släktingar och vänner eller finns på er skola. I många föräldrars förråd ligger det både färgburkar, tapetrullar och golvbitar som blivit över och om du har tur passar de kanske perfekt in i er grafiska profil. Om någon av er är med i någon förening så kanske ni hittar den perfekta hyllan där som ni kanske kan få låna.
Om ni inte hittar några grejer att låna så kan ni även försöka få till samarbeten med några företag i ditt närområden. I utbyte mot att ni visar företagets logga i montern på något sätt kan ni kanske få väggbeklädnad och material till golvet. Eller så kanske ni kan få låna inredning som disk, hylla eller en spis. De flesta företagare brukar vara mycket hjälpsamma mot er unga entreprenörer.
Vissa saker kan ni ju såklart behöva köpa in men om ni är smarta så fråga tex. färgaffären om de har några tapetrullar kvar från förra årets kollektion eller ”skadisar”. Så får ni säkert köpa dessa för en billig peng vilket gör att ni klarar er med en mindre budget och agerar mer hållbart.
Bonustips
För att er monter skall upplevas som pricken över i så kolla även över:
- att er monter upplevs som ni vill oavsett från vilket håll besökaren kommer ifrån.
- vilka UF-företag som kommer bli ”era grannar” så du kan tänka strategiskt dvs. konkurrens eller samarbete.
- att priset för er vara eller tjänst tydligt framgår samt de olika betalningsalternativen.
- om ni kan producera varan eller utföra tjänsten i montern vilket skapar nyfikenhet.
- att ni kan aktivera fler sinnen som smak och lukt. Kanske kan kunden få provsmaka eller känna hur er vara luktar på något sätt?
- om ni kan ordna någon tävling, visa er reklamfilm eller ha någon annan aktivitet som får besökarna att hänga kvar.
- att ni har snygga namnskyltar.
- vilka utställare och produkter som kompletterar er. Kanske kan ni få till ett samarbete? Om ni tex. säljer solglasögon och något annat UF-företag glasögonfodral kan ni rekommendera varandra och kanske ge en viss rabatt om kunden väljer att köpa hos bägge företagen.
- Tänk på att om ni använder egna väggar att verkligen tänka till så att dessa passar inuti befintliga väggar. Om bredden är ca 2.98 och djupet en meter behöver en av dessa väggar kortas med tjockleken på era egna väggar för att passa perfekt. Om ni glömmer detta kommer en av väggarna att sticka ut utanför den befintliga. Det är ofta därför smartare att göra båda väggarna något kortare så att ni får ett snyggt avslut på väggarna. Om det skulle visa sig (eftersom väggarna varierar i storlek något) att de är för korta så kan ni ofta lämna ”spalten” i hörnet och därefter täcka denna lucka med det som ni klär in er monter med utan att det syns.
- Kolla in ”gamla UF-montrar” på sociala medier för inspiration (Instagram, Facebook, Flickr osv.)
- att ni gjort fem-sekunderstestet.
Fem-sekunderstestet
För att veta att du skapat en riktigt bra monter kan du göra ett litet test. Be en person som inte vet något om företaget titta på er monterskiss i exakt 5 sekunder och fråga sedan.
- Vad heter företaget?
- Vad säljer vi?
- Varför skulle du vilja besöka vår monter?
Om personen kan svara på frågorna vet du att du troligen har designat en riktigt bra monter. Men om personen är osäker bör du kolla över vad du kan ändra på för att den skall bli tydligare.
Några av er kommer säkert att även ställa ut på någon lokal UF-mässa och då kan ni ju även låta någon göra testet på plats. På detta sätt kan ni spetsa till montern ytterligare ett snäpp till den regionala UF-mässan och kanske ni rentav kommer ställa upp i tävlingen – årets monter. Men glöm då inte att kolla in kriterierna noga eftersom det inte bara är designen som bedöms. I Älvsborg ingår tex. även försäljningsteknik, samarbetsförmåga, kunskap om er vara/tjänst samt att ni själva skall ha designat montern.
Nu vet du hur man designar en monter och det är bara att släppa lös din kreativitet. Förhoppningsvis kommer du lyckas skapa en härlig känsla i en fantastisk miljö eller dramaturgi till en låg kostnad. Lycka till!